Wat is een werkgeversverklaring?
Je hebt dit document nodig voor een huurwoning, een lening of bij een hypotheekaanvraag voor een koopwoning. Voor de aanvraag van een hypotheek ben je verplicht een werkgeversverklaring aan te leveren. In een werkgeversverklaring staan vragen over het dienstverband en het inkomen. De werkgeversverklaring lever je in bij je hypotheekadviseur.
Wat staat er in een werkgeversverklaring?
In een werkgeversverklaring staan de volgende onderwerpen:
- Gegevens van jou
- Gegevens van je werkgever
- Inkomen (bruto jaarsalaris, vakantietoeslag)
- Aard van dienstverband (vast, tijdelijk, flexibel, proeftijd)
- Een intentieverklaring in geval van een tijdelijk dienstverband of proeftijd. Je werkgever verklaart dan dat hij de intentie heeft om het dienstverband voort te zetten.
- Eventuele leningen van jou bij je werkgever en/of loonbeslag
- Handtekening van je werkgever
- Bedrijfsstempel (of als deze niet bestaat, een officiële verklaring dat deze niet bestaat)
Verschil intentieverklaring en werkgeversverklaring
Een intentieverklaring heb je nodig als je een tijdelijke baan hebt of nog in je proeftijd zit en ook een werkgeversverklaring nodig hebt. Je werkgever heeft de intentie om jou vast aan te nemen, als alles goed gaat met jouw werkinzet en met het bedrijf.
Hoe lang is een werkgeversverklaring geldig?
Op het moment dat je het document bij je hypotheekadviseur inlevert mag deze niet ouder zijn dan drie maanden. Ook moet deze ondertekend zijn door je werkgever.
NHG werkgeversverklaring
Als je een aanvraag doet voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie heb je een andere werkgeversverklaring nodig. Deze is opgesteld op basis van het NHG-model. Je kan een NHG werkgeversverklaring ook gebruiken bij een hypotheek zonder NHG, maar bij een hypotheek met NHG is deze variant vereist.
Hoe kom ik aan een werkgeversverklaring?
Dit kan je vragen bij je werkgever. De kans is groot dat je dit via de afdeling personeelszaken of de HR-afdeling moet regelen.