Documenten hypotheekaanvraag

Bij een hypotheekaanvraag moet je altijd een aantal documenten aanleveren. Dat is ook wel logisch. Want een hypotheek is een grote lening. De geldverstrekker wil daarom wel precies weten hoe jouw huidige en toekomstige situatie eruit ziet. Je moet niet alleen aan de geldverstrekker documenten aanleveren, maar ook vaak aan de notaris en de hypotheekadviseur. Welke documenten en stukken je precies moet aanleveren, is afhankelijk van jouw situatie. 

Welke documenten heb je nodig voor een hypotheek?

Hieronder staat een overzicht van welke documenten je nodig hebt en wanneer. Vraag altijd hoe je de documenten moet aanleveren: in kleur of zwart-wit, hoe lang ze geldig moeten zijn en of het handgeschreven moet zijn. Het hele proces van je hypotheekaanvraag is in drie verschillende fases op te delen:

  1. Oriënteren
  2. Koopcontract is getekend
  3. Hypotheekofferte is ontvangen

Fase 1: Oriënteren

De eerste fase is de oriënterende fase. Je focus ligt dan op het uitzoeken of je een hypotheek kán krijgen en hoeveel je maximaal kan lenen. 

De volgende documenten zijn hierbij belangrijk:

  1. Kopie van je identiteitsbewijs of paspoort.
  2. Je meest recente looninkomsten en eventueel andere inkomsten.
  3. Ben je ouder dan 56? Dan moet je je pensioengegevens aanleveren.
  4. Ben je zzp’er, dan moet je de jaarcijfers van de afgelopen drie kalenderjaren aanleveren.

Fase 2: Koopcontract getekend? Naar de hypotheekadviseur

Je hebt net het koopcontract getekend. Nu is het tijd om met de hypotheekadviseur naar de mogelijkheden voor een hypotheek te kijken. Naast de documenten van fase 1, heb je ook de volgende documenten nodig:

  1. Als je een vast contract hebt, dan heb je een werkgeversverklaring nodig. Zit je nog in de proeftijd (of heb je geen vast contract) dan heb je een intentieverklaring nodig.
  2. Concept koopakte
  3. Aangifte inkomstenbelasting van het afgelopen jaar
  4. Rekeningafschrift van spaarrekening(en)
  5. Opgave DUO-studielening 
  6. Opgave van leningen, schulden en andere financiële verplichtingen (zoals partneralimentatie) Deze kan je vinden bij de BKR-registratie
  7. Opgave van beleggingen en lopende verzekeringen
  8. Schatting van kosten voor verbouwing

    Fase 3: Hypotheek afsluiten

    De laatste fase in het proces. Jij hebt je hypotheekofferte ontvangen, gecontroleerd en ondertekend. De hypotheekadviseur stuurt hem naar de kredietverstrekker. Om er zeker van te zijn dat je de hypotheek kan terugbetalen, vraagt de kredietverstrekker ook nog een aantal documenten van je:

    • Bankafschrift, dit is nodig om zeker na te gaan dat de gegeven rekeningnummer van jou is. Op het bankafschrift moet duidelijk je naam en adres staan. Het bankafschrift mag maximaal een maand oud zijn en mag geen printscreen zijn. In de internetbankieromgeving kun je een bankafschrift downloaden en opslaan als PDF. 
    • Verbouwingskosten (definitief)
    • Arbeidsovereenkomst (als die minder dan 6 maanden geleden is ingegaan)
    • Gevalideerd taxatierapport
    • Getekend contract bij starterslening of schenking of lening ouders
    • Paspoort of identiteitskaart ouders (wanneer ze je geld lenen of schenken voor het huis)

    Verkoop je je oude huis? Dan moet je ook deze documenten aanleveren:

    Checklist

    Om het voor je makkelijk te maken, hebben wij een printbare checklist samengesteld. Zo kan jij de documenten aanvinken die je al compleet hebt.